8 نکته ضروری در نورپردازی دکوراسیون با لوستر و آویز

8 نکته ضروری در نورپردازی دکوراسیون با لوستر و آویز

امروزه در اکثر خانه ها از لوستر و آویز برای نورپردازی محیط استفاده زیادی می‌شود. در این مقاله قرار است به 8 نکته ضروری در نورپردازی دکوراسیون با لوستر و آویز بپردازیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا در خرید لوستر و آویز مناسب برای محیط دکوراسیون خود بهتر عمل کنید.

  • ارتفاع لوستر از سقف و زمین
  • انتخاب بهترین لوستر
  • رعایت تناسب نورپردازی فضای دکوراسیون
  • انتخاب لوستر بر اساس میزان روشنایی
  • اندازه لوستر
  • تعداد شاخه های لوستر
  • تائیر داشتن لوستر بر دکوراسیون منزل
  • انتخاب بهترین محل برای نصب

 

در ادامه هر کدام از این نکات را به صورت دقیق برای شما توضیح خواهیم داد.

8 نکته ضروری در نورپردازی

ارتفاع لوستر از سقف و زمین

ارتفاع لوستر تا سقف نباید آنقدر زیاد باشد که سر کسی به آن برخورد کند و نه آنقدر کوچک که جذابیت خود را نشان ندهد. حداقل ارتفاع استاندارد سقف تا زمین 8 پا (هرپا حدود 35 سانتی متر است.) است. یعنی سقفی استاندارد است که حداقل 2.8 متر تا زمین فاصله داشته باشد. برای سقف های کوتاه معمولا از لوستر های سقفی و چند لوستر کوتاه استفاده می‌شود. معمولا برای سقف های کوتاه توصیه می‌شود از لوستر های مدرن سقفی که ابعاد کوتاه و جذابی دارند استفاده کنید. از آنجایی که لوستر های تزئینی خیلی به چشم می آید، می‌توانید کمی آن را بالاتر نسبت به محیط دکوراسیون نصب کنید.

8 نکته ضروری در نورپردازی

انتخاب بهترین لوستر

در خصوص سبک لوستر و آویز کمی روحیه تجربه‌گرا و ساختار شکن داشته باشید. گاهی اوقات یک لوستر و آویز مدرن در اتاقی پر از عتیقه عالی می‌شود و یک لوستر عتیقه، جلوه‌ای ویژه به دکوراسیون مدرن اضافه می‌کند. فاصله‌ی لوستر از دیوارها نباید کمتر از 120 سانتی‌متر باشد. همچنین فاصله لوستر و آویز، از مبلمان و قفسه‌ها نباید کمتر از 120 سانتی‌متر باشد. رعایت کردن این قانون در دکوراسیون اتاق‌های کوچک همیشه ضروری نیست اما بهتر است آن را یاد بگیرید.

نکات ضروری در نورپردازی

 

رعایت تناسب نورپردازی فضای دکوراسیون

کافی است شناخت کاملی در رابطه با انواع لوستر ها داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین لوستر را برای یک دکوراسیون انتخاب کنید. در صورتی که دکوراسیون شما شلوغ و پر از رنگ های مختلف است نباید از لوستر یا آویز بسیار بزرگ استفاده کنید. برقراری تقارن نوری، یک اصل مهم در نورپردازی دکوراسیون محیط است. اگر فضای اتاق یا محیط شما دارای گوشه های متعدد است از لوستر هایی که دایره ای یا بیضوی شکل هستند استفاده کنید تا نورپردازی فضا را به تعادل برساند.

انتخاب لوستر بر اساس میزان روشنایی

برای هر لوستر در منزلتان یک دیمر تهیه کنید تا راحت بتوانید متناسب با میزان روشنایی و حس و حال خانه نور آن را با تغییر دهید. سعی کنید در کناره های فضای دکوراسیون از لوستر هایی با نورهای رنگی یا خنثی استفاده کنید. اگر به سبک های مدرن علاقه دارید می‌توانید لوستر و آویز مدرن با ریموت و قابلیت تنظیم رنگ استفاده کنید. دو رنگ استاندارد برای تنظیم نور خانه، رنگ سفید(مهتابی 3000K) و رنگ زرد( آفتابی 4500K) است. نکته مهم در رابطه با نورپردازی اتاق، این است که برای تمرکز بیشتر هنگام مطالعه در اتاق از نور مهتابی استفاده کنید. استفاده از نور های رنگی در لوستر بیشتر شگفتی و جلب توجه می‌کند. حتما قبل از خرید به میزان لومن و شار نوری لامپ‌ها توجه کنید، چون لومن بیشتر باعث روشنایی بیشتر محیط می‌شود.

 

نکات نورپردازی آشپزخانه

تعداد شاخه های لوستر

از آنجایی که در بعضی از لوستر ها از لامپ های زیادی استفاده می‌شود توجه به مصرف انرژی لوستر و آویز بسیار مهم و ضروری است. مثلا اگر هر شاخه از یک لوستر 8 وات باشد یک لوستر 5 شاخه 40 وات مصرف دارد. اما با در نظر گرفتن ابعاد فضا می‌توان تعداد شاخه های لوستر را مشخص کرد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

اندازه لوستر

از لوستر و آویز می‌توان در همه جای خانه و دکوراسیون ها مانند آشپزخانه، اتاق خواب و پذیرایی استفاده کرد. در خانه هایی که یک لوستر بزرگ نمی‌تواند به خوبی نور را در فضا پخش کند توصیه می‌شود از دو یا چند لوستر در بخش های مختلف خانه استفاده کنید. هنگام انتخاب لوستر به اندازه‌ی آن دقت زیادی کنید. فرمولی به شما یاد می‌دهیم تا خودتان بتوانید با استفاده از آن اندازه‌ی تقریبی لوستر را در دکوراسیون خود تخمین بزنید. ابعاد اتاق را به فوت با هم جمع کنید، تا قطر لوستر بر حسب اینچ به دست بیاید. هرفوت را تقریبا 24 سانتی متر در نظر بگیرید و برای تبدیل کردن اینچ به سانتی متر، عدد را در 2.54 ضرب کنید. برای لوستر اتاق پذیرایی معمولا بهتر است قطر لوستر اندازه دو سوم یا نصف عرض میز غذاخوری باشد.

 

نور پردازی مکان های چند گوشه

تائیر داشتن لوستر بر دکوراسیون منزل

رنگ لوستر تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون منزل دارد. معمولا در منزل ها از یک طیف نوری خنثی استفاده می‌شود تا باعث آزار و اذیت یا خسته شدن چشم نشود. رنگ طرح مدل لوستر باید با رنگ و طرح سایر وسایل خانه مانند مبلمان، هم خوانی داشته باشد که پس از تعویض مبل و پرده ها نیازی به تعویض لوستر نباشد. اگر می‌خواهید لوستر نور کمی داشته باشد از لوستر هایی با شیشه های مات استفاده کنید. کسایی که عاشق نور و روشنایی زیاد در منزل هستند باید لوستر هایی بدون پایه لامپ خریداری کنند.

انتخاب بهترین محل برای نصب لوستر و آویز

در نظر داشتن ابعاد و متراژ خانه در انتخاب یک لوستر و آویز برای آن محیط بسیار ضروری است. در مکانهایی مانند منزل مکان نصب لوستر مشخص است. اما اگر نیاز به تنوع در منزلتان داشتید میتوانید لوستر ها را نزدیک به آینه های منزل نصب کنید. لوستر در اتاق هرچه در وسط سقف نصب شود، جذابیت بیشتری به اتاق‌خواب می‌دهد. برای نصب لامپ های آویز حتما سعی کنید در اتاق خواب نزدیک یا بالای تخت خواب نصب کنید. برای نصب لوستر در آشپزخانه باید فاصله لوستر از میز غذا خوری حداقل 1 متر باشد. در فضا ها کوچک نباید از لوستر های بزرگ استفاده کرد.

 

8 نکته ضروری در نورپردازی دکوراسیون با لوستر

نتیجه گیری

برای داشتن جذابیت و تاثیر گذاری بیشتر در محیط دکوراسیون، باید منبع نور حجم روشنایی و محل نصب لوستر به طور اصولی انتخاب شود. نورپردازی زمانی جلوه زیبایی به منزل می‌دهد که علاوه بر نور های مصنوعی لوستر، کمی نور طبیعی هم به منزل اضافه شود. پس در طراحی معماری ساختمان قبل از خرید لوستر توجه کنید. تا ترکیب نور طبیعی و لوستر جذابیت دوچندانی و حس بزرگ بودن فضا را به محیط زندگی شما القا کند. لوستر کریستالی برای محیط های مدرن انتخاب مناسبی است. در نورپردازی منزل حتما لزومی ندارد تمام مناطق خانه به یک شکل نورپردازی شود، مثلا نورپردازی آشپزخانه با پذیرایی فرق دارد در آشپزخانه بهتر است، نورپردازی متمرکز انجام شود اما در پذیرایی باید به شکل پخش، نورپردازی ترجیحا با لوستر انجام شود.

دسته بندی:
آموزش نورپردازیراهنمای خرید
برچسب‌ها: ارتفاع لوستر از سقف, انتخاب بهترین لوستر, نکات قبل از خرید لوستر
Related posts

پست هایـــــ پیشنهادی

(مقالات پیشنهادی الکتروشید)

Trend

پرفروش ترینـــــ محصولات

( پرفروش ترین های یک ماه اخیر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط:

محصولات الکتروشید: