علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی بعد از قطع کلید

4 دیدگاه
علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی بعد از قطع کلید

نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی یکی از مشکلات بسیار شایع در این محصولات محسوب می‌شود. چشمک زدن لامپ ال ای دی به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. خیلی از اوقات لامپ نیمه روشن با یک‌سری اقدامات بسیار پیش پا افتاده برطرف می‌شود. اما در برخی از شرایط برای حل مشکل روشن ماندن لامپ ال ای دی باید از یک متخصص کمک بگیرید.

شایع‌ترین علت چشمک زدن لامپ بعد از خاموش شدن، نصب نادرست آن است. نیمه روشن ماندن لامپ حتی گاهی اوقات به دلیل شل‌بودن آن است. به همین دلیل صرفا با نصب درست می‌توان به راحتی روشن ماندن لامپ ال ای دی را در خیلی از شرایط برطرف کرد. اما گاهی اوقات به دلیل مشکل در سیم‌کشی ساختمان، اختلال در عمکرد درایور، اندازه‌گیری بار و حتی بروز آسیب در قطعات خود لامپ، پس از قطع کلید همچنان نیمه‌ روشن باقی می‌ماند.

جابه‌جایی فاز و نول لامپ ال ای دی

سیم فاز و نول دقیقا مشابه 2 مسیر رفت و برگشت برای یک مدار الکتریکی عمل می‌کند. علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی در بسیاری از شرایط به دلیل نصب نادرست لامپ و جابه‌جا‌بودن سیم‌های فاز و نول آن است. با توجه به اینکه سیم فاز از منبع تغذیه جریان را به لامپ انتقال می‌دهد، برای کنترل آن باید کلید را در مسیرش قرار داد. به همین علت با قطع کلید لامپ باید به طور کامل خاموش شود.

جابه‌جایی فاز و نول لامپ ال ای دی

از این رو چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت خاموش خیلی از مواقع به دلیل جابه‌جایی سیم‌های فاز و نول آن است. به همین دلیل برای رفع آن باید جای سیم‌های فاز و نول را جابه‌جا کرد. معمولا برای این کار بهتر است در جعبه فیوز جای سیم‌ها را با یکدیگر عوض کرد. برای لوستر ها و چراغ های آویز با در رعایت نکات ضروری نورپردازی دکوراسیون با لوستر و آویز می‌توان از بروز اتفاق‌های این‌چنینی جلوگیری کرد.

علت نیمه روشن ماندن لامپ در سیم‌کشی جعبه فیوز

در برخی از منازل ممکن است شاهد این باشید که تعدادی از منابع روشنایی پس از قطع کلید همچنان نیمه‌ روشن باقی بمانند. زمانی که تعداد لامپ‌های دارای اختلال بالا می‌رود، نشانه وجود مشکل در جایی است که در برقراری جریان هر یک از لامپ‌ها نقش دارد. به عنوان مثال برای تعمیر چشمک زدن لامپ ال ای دی باید سیم‌کشی جعبه فیوز را بررسی کنید. در حقیقت باید ساختاری را در نظر بگیرید که در اتصال جریان چندین منبع تاثیرگذار است.

اگر علت نیمه روشن ماندن لامپ بعد از قطع کلید مرتبط با سیم‌کشی جعبه فیوز باشد، بهتر است از یک فرد متخصص برای حل مشکل کمک بگیرید. معمولا اتصالات جعبه فیوز بسیار پیجیده است و بدون داشتن مهارت و دانش لازم، حتی احتمال واردشدن آسیب به شما وجود خواهد داشت.

بررسی شل بودن لامپ نیمه روشن

اگر نیمه روشن ماندن لامپ led در حالت روشن اتفاق می‌افتد، بهتر است محکم یا شل‌بودن آن را چک کنید. در حقیقت زمانی که لامپ در جای خود شل باقی بماند، اتصالات آن به خوبی برقرار نمی‌شود. به همین علت معمولا جریان برق در طول مدت روشنایی آن قطع و وصل خواهد شد.

به جهت تشخیص علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت روشن بهتر است ابتدا تمامی لامپ را خاموش کنید. سپس برای مدتی صبر کنید تا دمای لامپ به حد ایده‌آل برسد. البته لامپ‌های ال ای دی غالبا دمای بالایی ندارند و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. پس از آن منبع روشنایی را در جای خود محکم کنید؛ در صورتی که علت چشمک زدن لامپ روشن شل ‌بودن آن باشد، با این کار باید به راحتی برطرف شود.

بررسی شل بودن لامپ نیمه روشن

نیمه روشن ماندن لامپ led با نصب کلید چراغ دار

گاهی اوقات در برخی فضاها برای مشاهده راحت‌تر کلید لامپ در تاریکی، از محصولاتی استفاده می‌شود که دارای نور و چراغ است. کلیدهای چراغ‌دار معمولا برای روشنایی لامپ خود پس از قطع کلید، جریان کمی را به آن منتقل می‌کند. به همین علت جریان برق به طور کامل در کلید قطع نخواهد شد.

علت چشمک زدن لامپ موقع خاموش بودن در صورتی که کلید آن از چنین نوعی باشد، احتمالا به این دلیل است. کسی که کم‌ترین آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات نور و روشنایی را داشته باشد، به راحتی قادر خواهد بود این مشکل را برطرف کند. در حقیقت چشمک زدن لامپ خاموش با حذف چراغ کلید یا قطع اتصال آن به راحتی رفع خواهد شد.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در قطع اتصالات کلید

کلید جزئی از مدار است که به صورت سری قبل از کلید قرار می‌گیرد. به همین علت تا زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور نکند، لامپ روشن نخواهد شد. همچنین اگر به دلیل اختلال ساختاری جریان برق کمی از آن عبور کند، با نیمه روشن ماندن لامپ led مواجه خواهید شد.

علت چشمک زدن لامپ کم مصرف در حالت روشن ممکن است قطع و وصلی جریان حین عبور از کلید باشد. همچنین چشمک زدن لامپ خاموش به صورت تکی در برخی از مواقع به دلیل عبور جریان پس از قطع کلید است. علاوه‌بر بر همه این‌ها، در برخی از شرایط از دیمر برای کنترل بهتر روشنایی لامپ کمک می‌گیرند.

این قطعه خود گاهی با اختلال همراه است و باید وضعیت آن را بررسی کنید. البته این موضوع را مدنظر قرار دهید که علت نیمه روشن ماندن لامپ کم مصرف خیلی از اوقات به دلیل عدم سازگاری دیمر با آن است. در چنین شرایط 2 راه پیش روی شما قرار خواهد داشت. اولین گزینه آن است که دیمر را به طور کامل تعویض کنید. دومین راهکار، قراردادن سوئیچ دیمر در حالتی سازگار با لامپ است.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در قطع اتصالات کلید

نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی دارای درایور

درایور یکی دیگر از قطعاتی است که در محصولات جدید به کار می‌رود. وظیفه اصلی این قطعه، تنظیم و حتی کنترل مقدار ولتاژ و جریان الکتریکی لامپ است. در برخی از مواقع علت چشمک زدن لامپ ال ای دی سقفی به دلیل به اتمام‌رسیدن عمر مفید چنین قطعه‌ای است. همچنین ممکن است خود ساختار آن با مشکل مواجه شود و عبور جریان را مختل کند.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در خرابی قطعات منبع روشنایی

چیپ و ترانسفورماتور 2 قطعه بسیار مهم در لامپ است که در روشنایی آن تاثیرگذار خواهد بود. هر یک از این قطعات ممکن است پس از مدتی با مشکل مواجه شود. به همین علت نیمه روشن ماندن لامپ led در صورت بروز اختلال در هر یک محتمل خواهد بود. خیلی مواقع به دلیل کیفیت پایین محصولات روشنایی، چنین مشکلی بعد از مدتی خود را نمایان خواهد کرد. معمولا زمانی می‌‌توان به چنین مشکلی شک کرد که دیگر دلایل از قبل بررسی و به تشخیص درستی نرسید. معمولا اختلال فقط در یک لامپ اتفاق می‌افتد.

نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی در رطوبت

برای بررسی علت چشمک زدن لامپ کم مصرف گاهی اوقات باید شرایط آب و هوایی را هم مدنظر قرار دهید. به عنوان مثال، مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی خیلی از اوقات در شهرهای شمالی کشور اتفاق می‌افتد. این موضوع به دلیل وجود رطوبت بالا در این مناطق است. در حقیقت برخی از منابع روشنایی از درجه حفاظت خوبی برخوردار نیست و در صورت مجاورت با رطوبت، در عبور جریان از آن مشکل ایجاد خواهد شد. برای حل چنین مشکلی بهتر است به سراغ محصولات با کیفیت‌‌تری بروید که از درجه حفاظت خوبی برخوردار باشد.

نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی در رطوبت

روشن ماندن لامپ ال ای دی برای اندازه‌گیری بار

اگر دقت کنید، برخی از محصولات همچنان پس از مدتی بعد از قطع کلید، روشن باقی می‌ماند. این موضوع نشان‌دهنده اندازه‌گیری بار توسط لامپ است. معمولا چنین موضوعی نیاز به اقدام خاصی ندارد. در حقیقت پس از چند ثانیه لامپ به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چشمک زدن لامپ ال ای دی سنسور دار

برخی از محصولات روشنایی از سنسورهای حرکتی برخوردار است تا فرد نیازی به استفاده از کلید برای روشن یا خاموش‌کردن آن‌ها نداشته باشد. اما نکته قابل توجه آن است که چنین منابعی معمولا به جریان الکتریکی بالاتری برای روشنایی خود نیاز دارد. زمانی که جریان کافی به سنسور چراغ نرسد، نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی اتفاق می‌افتد. معمولا بهتر است برای خلاص‌‌شدن از چنین مشکلی، به سراغ سنسورهایی با بار کم بروید.

چگونه علت چشمک زدن لامپ را پیدا کنیم؟

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، نیمه روشن ماندن لامپ led ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. گاهی اوقات صرفا با یک بررسی ساده می‌توان به علت اصلی آن پی برد. همچنین تعداد لامپی که با مشکل مواجه است، یکی دیگر موارد کمک‌کننده در تشخیص درست مشکل خواهد بود.

چشمک زدن لامپ led خیلی از اوقات به دلیل برعکس‌بودن سیم‌های فاز و نول آن اتفاق می‌افتد. همچنین بهتر است از محکم‌بودن لامپ در جای خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که همچنان مشکل وجود داشت، بهتر است سایر عللی که در این مقاله ذکر شده را بررسی کنید.

دسته بندی: آموزش تعمیر
Related posts

پست هایـــــ پیشنهادی

(مقالات پیشنهادی الکتروشید)

Trend

پرفروش ترینـــــ محصولات

( پرفروش ترین های یک ماه اخیر)

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    من 4 ماهه لامپم این مشکلو داشت
    یکم دستکاری کردم درست شد.
    فک نمی کردم از شل بودنش باشه

    پاسخ
  • سلام
    من در شهر ساری زندگی می کنم
    لامپ های خونه و مخصوصا اون هایی که در محیط بیرون قرار دارن این مشکلو دارن
    می خواستم بدونم چطوری بررسی کنم که آیا از رطوبته یا چیز دیگه ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر کاربر گرامی راه حل ما برای رفع مشکل شما بررسی موارد زیر است.
      سوکت‌ها و اتصالات را از نظر زنگ‌زدگی، خوردگی یا لکه‌های مرطوب بررسی کن.
      نوع لامپ و محفظه محافظ:
      از لامپ‌های مناسب فضای باز (مثل لامپ‌های ضد آب یا مقاوم در برابر رطوبت) استفاده کن.
      اگر لامپ‌ها محافظ مناسبی ندارند، حتماً از قاب‌های ضد آب برای محافظت از آن‌ها استفاده کن.
      بررسی رطوبت سنج: اگر رطوبت خیلی بالاست، می‌تونی با رطوبت‌سنج بررسی کنی که آیا میزان رطوبت در محیط باعث مشکل می‌شه یا نه.
      محیط نصب لامپ: اگر لامپ‌ها در جایی نصب شده‌اند که آب مستقیم یا رطوبت روی آن‌ها می‌ریزد، باید لامپ را به محیطی خشک‌تر منتقل کنی یا از عایق مناسب استفاده کنی.
      اگر با این روش‌ها نتونستی مشکل رو پیدا کنی، ممکنه لازم باشه از یک برق‌کار مشورت بگیری.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط:

محصولات الکتروشید: